فشار شغلی در سازمانها می تواند موجبات تنیدگی فراوانی را ایجاد کند،این تنیدگی در دراز مدت سیستم اعصاب سمپاتیک و پارا سمپاتیک را تحت تاثیر قرار داده و انقباضهای جسمانی را در اندام احشایی ایجاد می کند.فشار شغلی در دراز مدت موجبات بروز کندی حرکت ،لختی عضلات ،خستگی جسمانی وعدم تمرکز را فراهم می سازد.
این عوارض را می توان به عنوان نشانگان فرسودگی شغلی تعریف کرد.
در مواقعی که فشار شغلی دایمی باشد و این فشارها حداقل برای چند ماه ادامه یابد عوارض فشارهای دایمی با مشکلات جسمانی تلفیق می گردند و مشکلاتی را در حیطه های انگیزشی رفتاری و شناختی به وجود می اورد.مشکلاتی در انگیزش یا بی انگیزه بودن و تمایل نداشتن نسبت به انجام دادن کار،حواس پرتی اختلالاتی در حافظه در حیطه مشکلات شناختی و کندی حرکت از جمله مشکلات ناشی از فرسودگی شغلی است(رضاییان،1382)
پرسشنامه فرسودگی شغلی برای معلمان در سال 1985 توسط مزلچ ساخته شده است.این ابزار پرسشنامه ای است که بر برآورد جدیدی از پدیده ی تنیدگی یا فرسودگی ،مبتنی است.
این پرسشنامه دارای 22 سئوال می باشد که به سنجش فرسودگی هیجانی ،پدیده های شخصیت زدایی و فقدان تحقق شخصی را در چارچوب فعالیت حرفه ای اندازه گیری می کند و به خصوص برای سنجش پیشگیری از پدیده ی فرسودگی در گروههای حرفه ای مانند پرستاران معلمان و غیره به کار بسته می شود.
دارای سه خرده مقیاس شامل:خستگی عاطفی ،مسخ شخصیت ،عملکرد فردی می باشد.اکتساب نمره ی بیشتر در خرده مقیاس های خستگی عاطفی و مسخ شخصیت نشان دهنده ی مشکلات بیشتر است ودر خرده مقیاس عملکرد فردی معکوس می باشد.
maslach burnout inventory_1613762260_46049_8314_1248.zip0.01 MB |